Βαλκανικοί Πόλεμοι

Από τα μέσα του 1912 τα Χριστιανικά κράτη της Βαλκανικής κήρυξαν διαδοχικά τον πόλεμο εναντίον της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Τον Οκτώβριο βγήκε στον πόλεμο και η Ελλάδα.

Υπήρξε το πλέον ένδοξο πλοίο της ελληνικής ιστορίας. Αγοράστηκε από την ελληνική κυβέρνηση το 1909 με οικονομική συνεισφορά του Γ. Αβέρωφ, ο οποίος κάλυψε το 1/4 της συνολικής δαπάνης.

Επί του πλοίου επέβαινε ο Ναύαρχος Παύλος Κουντουριώτης και πήρε μέρος στις κρήσιμες και νικηφόρες ναυμαχίες της "ΕΛΛΗΣ" (3 Δεκ. 1912) και της "ΛΗΜΝΟΥ" (5 Ιαν. 1913), με τις οποίες επισφραγίζεται η ελληνική κυριαρχία στο Αγαίο.

Ο Ελληνικός στόλος με επικεφαλής τον Ναύαρχο Παύλο Κουντουριώτη κατέλαβε τη Χίο, Λέσβο, Θάσο, Ίμβρο και στη συνέχεια ύψωσε την Ελληνική σημαία στη χερσόνησο του Αγίου Όρους.

Το Δεκέμβριο του 1912 με τις νικηφόρες ναυμαχίες της Έλλης και της Λήμνου σφραγίζεται η κυριαρχία στο Αιγαίο και η Ελληνικότητα των νησιών.

Η ανεξαρτησία και η « Ένωση της Κρήτης » με την Ελλάδα ήταν ζήτημα σύντομου χρόνου. Την 1η Δεκεμβρίου 1913 υψώνεται στο "ΦΙΡΚΑ" η Ελληνική σημαία.

Οι σκηνές που διαδραματίσθηκαν ήταν συγκλονιστικές. Οι Κρητικοί για να μετριάσουν την έξαψη τους κάρφωναν τα μαχαίρια τους στους μηρούς τους για να τρέξει αίμα και να ηρεμήσουν λίγο από την εθνική υστερία που τους κατείχε.

Είναι το πρώτο υποβρύχιο παγκοσμίως, που συμμετείχε σε πολεμικές αποστολές. Κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων 1912-13 πραγματοποιεί πολλές περιπολίες έξω από τον Μούδρο και τα Δαρδανέλια. Τον Δεκέμβριο του 1912 πραγματοποίησε τορπιλική επίθεση κατά του οθωμανικού καταδρομικού "MΕΤΖΗΤΙΕ", η οποία ήταν η πρώτη επίθεση υποβρυχίου σε εχθρικό πλοίο. Διαλύθηκε το 1920.

(Του ίδιου τύπου με  "Λήμνος", ναυπήγησης 1905 αμερικανικής κατασκευής). 

Αγοράστηκαν στις 30.06.1914 με βεβιασμένη ενέργεια της ελληνικής κυβέρνησης σε αντιστάθμισμα των Οθωμανικών ναυτικών εξοπλισμών, χωρίς αυτά να είναι τα απολύτως κατάλληλα. Εκτόπισμα 13,000 τόνοι, ταχύτητα 17 κόμβοι. Πολύ ισχυρό πυροβολικό. Νεωτερισμός σε αυτά τα πλοία υπήρξε η ευρεία χρήση ηλεκτροκίνητων μηχανημάτων. Κύριο μειονέκτημά τους ήταν η μικρή ταχύτητα και ότι ήταν χαμηλά για ωκεανοπλοΐα. Έλαβε μέρος κατά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο στις επιχειρήσεις της Κριμαίας του 1919 και στις επιχειρήσεις της Μικρασιατικής εκστρατείας. Παροπλίσθηκε μεταξύ 1930-32 και χρησιμοποιήθηκε σαν πυροβολείο στον πόλεμο 1940-41. Βυθίστηκε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας στις 24.04.1941 από Γερμανική αεροπορική επιδρομή.

TOP