Εποχή Χαλκού - Σιδήρου

Εποχή Χαλκού: Σημαντικά εκθέματα της μινωικής ναυτικής ιστορίας όπως εργαλεία ναυπηγικής και μοντέλο αντιπροσωπευτικού πλοίου της μινωικής περιόδου.

Εποχή του Σιδήρου: Μακέτες απεικόνισης φάσεων Ναυμαχίας της Ναυπάκτου, της Σαλαμίνας και της Μυκάλης .Το μοντέλο διήρους, της αθηναϊκής τριήρους, της ρωμαϊκής τριήρους, του πλοίου της Κυρήνειας αλλά και ο χάρτης των μεταγενέστερων στρατιωτικών επιχειρήσεων του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Ομοίωμα Αθηναϊκής Διήρους. Διακρίνονται δύο σειρές κουπιά, το έμβολο και το χαρακτηριστικό μάτι στην πλώρη. Κατά τον Ηρόδοτο τη διήρη (δύο σειρές κωπηλατών) επινόησαν οι Ερυθραίοι της Μ. Ασίας, άποικοι των Βοιωτών. Με τέτοια πλοία συμμετείχαν οι Βοιωτοί στον Τρωικό πόλεμο. Υπήρξαν διήρεις με 30 κουπιά (τριακόντοροι) ή 50 (πεντηκόντοροι). Το πρωραίο μέρος της καρένας το επένδυαν με μεταλλικές πλάκες για να ανελκύονται στην ξηρά χωρίς βλάβη. Το έμβολο στην πλώρη αποτελούσε το κύριο όπλο. Το μήκος έφθανε τα 18 μ., το πλάτος 3-3,60 μ. και το εκτόπισμα 22τ. Μία 50κόντορος διήρης ανέπτυσσε ταχύτητα 6 κόμβων. Μοναδικό τετράγωνο ιστίο, κατάστρωμα διαμορφωμένο για να μεταφέρει τα μαχόμενα τμήματα. Υπήρξε ο πρόδρομος της τριήρους.
Το βασικό πολεμικό πλοίο των Αθηναίων, που επικράτησε χάρη στις ναυτικές του αρετές. Ελαφρό και ταχύ κωπήλατο πλοίο με ισχυρή εμβολοφόρο πλώρη. Χαρακτηριστική ήταν η συγκέντρωση μεγάλου αριθμού κωπηλατών, περίπου 170, (σε τρεις υπερκείμενες σειρές) που δεν υπήρξαν ποτέ αλυσοδεμένοι δούλοι, αλλά ελεύθεροι και περήφανοι Έλληνες πολίτες. Είχε μικρό βύθισμα και πλατύ πυθμένα (αστάθεια, αλλά ευκινησία) ώστε να κινείται με άνεση και στα αβαθή. Ο εξελιγμένος τύπος τριήρους έφερε υπερυψωμένο κατάστρωμα για τους επιβαίνοντας οπλίτες και τοξότες, που αποτελούσαν τη μαχητική δύναμη (οπλισμός δόρυ, ακόντιο, τόξο, σφεντόνα. ξίφος). Μικρό ήταν το εκτόπισμα για λόγους ευελιξίας, περίπου 60-70 τόν. Το μήκος περίπου ήταν 150 πόδια. Είχε βασικά ένα κύριο ιστό, και όχι πάντοτε, ένα μικρότερο στην πλώρη με αναλόγου μεγέθους τετράγωνα ιστία. Ελαφρό, ταχύ και με ισχυρή πλώρη κωπήλατο πλοίο παρουσίασε την πρωτοτυπία ότι συγκέντρωσε περισσότερους κωπηλάτες και επομένως αύξησε την προωστήρια δύναμη χωρίς να αυξήσει ανάλογα και το μήκος του. Πρώτοι οι Κορίνθιοι επινόησαν τον τύπο αυτό του πλοίου. Ξεκίνησε ως όργανο στα χέρια του Θεμιστοκλή για τη συντριβή των Περσών. Συνεχίζοντας την ένδοξη σταδιοδρομία της και διαρκώς εξελισσόμενη, συνέβαλε αποφασιστικά στη διάδοση του Ελληνικού πολιτισμού.
TOP